١٤‏/٠٣‏/٢٠٠٨

الكوربه ... ذكريات الكوربه

ذكريات الكوربه

اول خروه

اول لما جيت مصر كنت في تالته اعداي كان جدو على طول بيخرجني انا واحمد الجمال ابن خالى كانت خروجه محفوظه ومكرره لكني كنت بحبها كنا بنصلى المغرب جنب البيت في جامع الخلفاء وبعديها نتمشي في شارع الحجاز لحد روكسي ونعدي على ابو حيدر نشرب عنده مانجه وبعديها الكروبه ونوصل عند شارع هارون على اذان العشاء نصلى في ميدان الجامع ونروح

حبيت الخروجه قوى عشان حاجات كتير كفايه ان جدو واحمد معايا وكمان وكفايه كمان بنات روكسي اللى الواحد كان بيخبط فيهم من الزحمه وهو مش واخد باله

عموما خلاص مبقتش اخرج الخروجه ده بس اللى لسه لحد دلوقتى بعمله اني بروح الكوربه كتيير تقريبا كل حته فيها ليا فيها ذكريات جميله

شبراوي الكوربه ... بعد لما نخلص لقاء الاسره نروح نتعشى فيه ولا قعدته في سحور رمضان وطبق الفول االسكندراي ملهوش حل

سيلنترو... لو مفيش اسره والواحد معاه شويه فلوس ومش لاقي مكان اقعد فيه انا وانس وفيجو بيقى الحل سيلنترو

ستاربكس ... ولاد اللذينه واخدين مكان مش طبيعي حلو قوي بليل لكنى بطلت اقعد عليه علشان فيجو بقولى انه مقاطعه, لو حد مش مقاطع انصحه يروح يقع عليه

سونستا... انا عندي عقد انى بحب الجلي موت وماما مبتعملهوليش بيقى ايه الحل , اكيد سونستا هيه الحل

تبارك بتاع الجمبري... انا مبحبش السمك او اي حاجه تقربله بس لو ليك فيه بيقى لازم تجرب تبارك

عمو حسني ... ده لسه فاتح في الكوربه من فتره قريبه بس بتاع الكوربه مش حلو قوى خليك في بتاع الاسماعيليه

سينما نورماندي ... لما اكون علاقتى مش قد كده باخويا بلال ممكن اروح معاه فيلم طبعا باختار الافلام

بينوس ... هما الخدمه عندهم مش حلوه بس المكان واسع وجميل دايما بيكون في اعياد ميلاد بس اجمل عيد ميلاد شفته كان بتاع بنت وواضح انها هيه واصحبتها كلهم من نوعية اللى مابيقتنعوش بان الجيب والحاجات ده حاجاب زي اروى الطويل كده لازم عبايه المهم ان كان شكلهم جديد

كوربه الاخوان ... من الحاجات اللى مينفعش انساها مظاهره للاخوان ساعت انتخابات مجلس الشعب في الكوربه يوميها كنت فرحان موت

قهوه الكوربه ...قعدتها لذيذ بليل بس اللى بينافسها في القعد قهوة البسفور في شارع هارون طبعا مبشربش شيشه والاحس ان الواحد مايقعدش على قهاوي احسن

مكتبة الشروق ... لو ليك في شرا الكتب اكيد هتبنسط اصل انا مليش كفايه عليا انى استلف من صحابي الكتب

بتاع الجرايد... لو تحب تقريف على نفسك وتقرا جرايد المصري اليوم والدستور وكلام المعارضه ده هتلاقى الراجل بيقعد من الساعه حداشر بليل لحد ثلاثه اربعه الفجر

الحلو مايمكلش

الكوربه ده ناقصه تلات اربع حاجات وتبقى احلى مكان في مصربالنسبالى

اولا ناقصها الجناين والخضرة ياريت يقفلو الشارع ويخلوه جناين ومفهوش عربيات

ثانيا ناقصها جامع زي جامع محمد على بتاع القلعه انا بحب الجامع ده قوي هيه في كنيسه قدام الحريه مول شكلها جميل بس لو كانت جامع كا نت هيبقى احسن

ثالثا فيه محل صغير كده بتاع خمره ياريت يتشا كل لما اعدي جنبه اتخنق

رابعا ناقصها شخصيه زي كده تسكن فيها اكيد هتضفلها كتير

لو بقى بنقلوا النيل جنبها بيقى بجد خدموني خدمة العمر

هناك ٤ تعليقات:

فزلوكة يقول...

هوا أول تعليق فى حد ذاته شىء كويس بالنسبة ليا
ندخل فى الموضوع

الأماكن غالبا يعنى بتكون أهميتها فى ذكرياتنا فيها والذكريات دى غالبا بتيجى من الأشخاص إللى إحنا بنحبهم

مع إنى معرفش المكان ده
لكن عشت فيه مع الذكريات إللى حضرتك قولتها

دمت متذكرا

عروسة ننوسة يقول...

حلو جدا ان الواحد يقعد يكتب ذكرياته...لكن ايه يا عم ذكرت كل الاماكن باسمها انت كنت بتعملهم اعلان؟

أبو أحمد الحسنات يقول...

مع إني من غزة أرض العزة .. لكن ليا ذكريات مع الكوربة وشارع ابراهيم اللقاني وروكسي .. إذا انت عاوز النيل .. بسيطة نشيل خط المترو ونحطلك بداله ترعة ... يعني أحسن من مفيش ..لول

المهندس /أحمد سعد يقول...

على فكره انا شغال فى استار بكس الكوربه صحيح انها شركهامريكيه بس مرتبها مفيش اعلى منه فى المجال ده فى مصر وده السبب الى مص مش موفراه لينا